
Är du chef och har kört fast med dina medarbetare? Har lösningsförsöken inte lett till annat än tillfälligt lugn? Så fort arbetsbelastningen ökar hettar det till igen?
I all välmening har du kanske gjort vad du har kunnat genom att låta medarbetare byta rum, ändrat arbetstider eller pekat med hela handen? Tyvärr leder det sällan till att problemen försvinner utan är snarare desperata undanmanövrar som i värsta fall leder till att problemen cementeras.
Det är då man uppgivet börjar talar om att ”saker och ting sitter i väggarna”.
Konflikter kostar både i form av mänskligt lidande och försämrade resultat. Besvikelse, frustration och ilska kan på sikt leda till sjukskrivningar och att medarbetare slutar.
Jag åtar mig att träffa dig som är chef, och har kört fast i lösningsförsöken, för ett första möte i syfte att bidra med perspektiv på situationen samt förslag till alternativa vägar för att åstadkomma förändring.
Utgångspunkten i mitt arbete med konflikthantering är inte att försöka komma fram till vad som är rätt och fel. Det är naivt att tro att människor skall kunna enas om vilka som hade fel och vilka som hade rätt. Nej. I en konflikt handlar striden om rätt och rätt. Jag fokuserar på att få igång kommunikationen igen för att öka förståelsen för varandras uppfattningar och behov samt viljan att kompromissa. I alla varaktiga relationer krävs kompromisser.
Intresserad? Hör av dig! lenarask@telia.com eller telefon 070-303 7010